26 november, 2006

Halalslaktare med ekonomiska svårigheter

Den 1 juli 2005 började Kronfågel i Kristianstad med att halalslakta samtliga sina kycklingar. Halalproduktionen skulle generera mer pengar hette det då. Målet var att fördubbla exporten.

Anläggningen har välsignats av mullor och en lokal imam. Därutöver anställde Kronfågel två rättroende muslimer som har som uppgift att övervaka slakten för att den ska ske enligt islams direktiv.


Nu har det dock kört ihop sig för Kronfågel. Man går med en miljon kronor i förlust om dagen, vilket i sig måste ses som en prestation. Den nye vd:n Peter Rasztar ska vända förlusten till en vinst på 300 miljoner kronor - hur det ska gå till vet man inte. Rakryggad lyckönskar inte Kronfågel.

5 kommentarer:

Varjager sa...

Själv köper jag inte Kyckling från Kronfågel längre efter de startade halal slaktandet. Verkar som om mer Svenskar bojkotar dem.

Anonym sa...

Härligt att dom går med förlust!!!
Själv håller jag mej från allt halalslaktat....

Anonym sa...

Jösses vad ledsen jag blir :)

Anonym sa...

Nästa år eller kanske om 10 år vill mörkermännen halalslakta dom som äter den vanliga kycklingen.

Anonym sa...

Jag har försökt få Kronfågel att bekräfta att de halalslaktar sina kycklingar eftersom jag blir sjuk och mår illa av livsmedel som kommit i kontakt med islam. Detta har emellertid inte lyckats. Undvik Kronfågels produkter!