18 maj, 2008

Finns Lilla Saltsjöbadsavtalet? Spelar det någon roll?

Det har spekulerats i om Lilla Saltsjöbadsavtalet är en bluff eller ej. Själv har jag försökt ta reda på fakta och har varit i kontakt med Janne Josefsson, Susana Popova och Thomas Gür i ämnet. Popova menar att det seminarie hon och Gür deltog i Stockholm 1988 (eller 1989) inte resulterade i Lilla Satsjöbadsavtalet, utan att detta påstående är en blogganka.

Thomas Gür å sin sida säger ungefär samma sak. Han menar att man på mötet diskuterade huruvida medierna borde fortsätta strunta i att rapportera brottslingars etniska bakgrund och om etniska mönster i brottsligheten. Han förnekar bestämt att det upprättades något avtal.

Janne Josefsson är kort i frågan och säger att man avslöjade bluffen med avtalet i Striptease för tio år sedan. Han hävdar att det finns andra förklaringar till varför journalistkåren har agerat som den gjort, vilket han menar är ännu allvarligare.

Spelar det någon roll om Lilla Salstjöbadsavtalet finns eller ej? Så länge medierna agerar till punkt och pricka enligt det påstådda Lilla Saltsjöbadsavtalet har det ingen betydelse om eller när man har kommit överens om ett avtal, enligt mig. Tyst eller uttalad överenskommelse - det är lika fel oavsett. Tills vidare kan mediernas agerande kallas för Lilla Saltsjöbadsavtalet tills de ändrar på sig. Det går inte en dag utan att de följer avtalet i varje stavelse. Avtalet exister således i någon form.

2 kommentarer:

Mikael sa...

Jan Guillou senaste krönika på aftonbladet heter "Varför skulle vi dölja sanningen om invandrarna?" Den finns återgiven gratis på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=514&blogg=23436

Anonym sa...

Nej det finns inget sånt "avtal" överhuvudtaget!

Allt är egentligen från början påhittat av ett parti som kallade sig för Sverigepartiet, inte att förväxla med dagens Sverigedemokrater

"I ETT ANNAT inslag avkläddes Bert Karlsson - återigen - inpå bara
skinnet. Denna gång av Johan Brånstad. Han hade kontrollerat ett snabbt påstående från Bert Karlsson i ett "Striptease" från augusti i år.

Ett påstående som då ingen i direktsändningen hade möjlighet att kontrollera eller vederlägga. På känt Bert Karlsson-maner.

"Karlsson framförde - som i förbigående - lögnen om ett journalistavtal, kallat "Lilla Saltsjöbadsavtalet", innebärande att journalister kommit överens om att förtiga invandrares brottslighet.

Men allt var fabricerat av Sverigepartiet. Utan att Karlsson orkat kolla fakta. "Striptease" avslöjade det falska dokumentet och Bert Karlsson satt och flinade. Så
nog gäller än den gamle Schillers ord att "mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves"."

http://i26.tinypic.com/ev0yu1.png

""Striptease" avslöjade också Bert Karlssons TV-kupp, den då han viftade med ett papper från Sverigepartiet.

Ett papper som skulle bevisa att
svenska journalister kommit överens om att inte skriva om invandrare och brottslighet. Papperet var en bluff och Bert satt i "Striptease" med
lång näsa.

Skickligt gjort."

http://i28.tinypic.com/2pq9ik0.png

"Det har talats om något som kallas lilla Saltsjöbadsavtalet där landets journalister skulle ha beslutat att det skulle vara locket på för att skriva om invandrares brottslighet.

Jag är visserligen själv lagom paranoid men jag tror ändå inte att ett sådant avtal existerar; det finns pressetiska regler, som jag ogillar, men det finns inget allmänt locket på avtal, som jag i så fall borde känna till i min egenskap av ansvarig utgivare för en dagstidning under många år, men ingen har meddelat mig några föreskrifter i den ena aller andra riktningen om invandrare och ej heller om svenskar, annat än de pressetiska reglerna och de är ju offentliga och finns på varje redaktion sedan 100 år tillbaka.

Jag frågade därför Tomas Gür, som var med på detta omskrivna möte och han svarade så här:

- Som jag minns detta möte ägde det rum i Stockholm, på en lokal vid Västerbroplan, någon gång 1988 - 1989 och att det handlade om invandrarfrågor och medier och folkopinionen, att det både fanns med journalister och samhällsdebattörer och att bland många andra ämnen också förekom en allmän diskussion om mediernas rapportering om brottslighet bland/av invandrare och om det fanns anledning eller ej att medierna också rapporterade eventuell nationell tillhörighet/härkomst vad gäller vissa brott.

Anledningen till att jag deltog (som inbjuden om jag minns det rätt), var, och som jag kommer ihåg det nu, att jag vid den tiden hade debatterat invandrarfrågor sedan några år. Jag var emellertid inte verksam som journalist vid den tidpunkten.

Jag har inget minne av vilka som arrangerade det, men är tämligen säker på att det inte var Journalistförbundet, eftersom jag inte var medlem i det då och att jag förmodligen hade kommit ihåg om det varit Journalistförbundet eftersom jag vid den tiden hade fört en annan debatt (om informatörer kontra journalister) i Journalistförbundets medlemstidning.

Mötet utfärdade inte heller några rekommendationer i frågan. Ej heller fanns det någon sådan avsikt - det fanns således inte heller något manifest eller ett utkast eller liknande att diskutera från.

Detta möte var således inte det påstådda mötet i Saltsjöbaden i mars 1987, som det hävdas i några bloggar på nätet.

Med vänlig hälsning

Thomas Gür"

http://kurtlundgren.webblogg.se/2008/february/tito-belt ran-kan-vara-oskyldigt-domd.html

Det s k “Lilla Saltsjöbadsavatalet” är en förfalskning.
Finns ingen organisation som heter Svenska journalistklubben.
Svenska journalisters fack och yrkesorganisation heter Svenska journalistförbundet.

Allt är alltså en förfalskning och myt som sprids av främlingsfientliga krafter...